Derek Jarman fue uno de los directores vanguardistas del BFI
(British Film Institute). Jarman explicaba la necesidad de aludir a la
tradición inglesa para manifestar su disconformidad con la decadencia
cultura de la época de Margaret Thatcher. Se formó como pintor y fue un
cineasta autodidacta, excepto una corta experiencia como escenógrafo de
dos películas de Ken Russell, un director que había influenciado sus
posteriores trabajos cinematográficos, al igual que Pier Paolo Pasolini,
a quien Jarman consideraba un verdadero modelo a seguir. Al final de
su vida Jarman gozaba de pleno reconocimiento como cineasta y pintor.
De acuerdo con su testamento, fue incinerado y sus cenizas fueron
mezcladas con un pigmento negro con que se cubrieron unos lienzos que él
mismo había preparado antes, dando de entender que de este modo cual
era su actividad principal:
"un pintor que hacía películas, antes que un cineasta que pintaba cuadros."
La obra de Derek Jarman se inscribe dentro de la corriente
neovanguardista junto con Peter Greenaway, John Marbury y Sally Potter.
En la obra de estos cineastas se puede percibir una vinculación
estética e influencias formales y estilísticas con las artes plásticas.
Jarman y Greenaway son quizás los representantes más destacados de esta
corriente. Su obra se puede calificar como regreso al modelo del cine
de las vanguardias hidtóricas por su búsqueda del arte total y la
renovación del lenguaje cinematográfico basada en la fusión de las artes
- poesía, teatro, pintura, escultura, música-.
Aunque de que Jarman y Greenaway utilizan medios de expresión parecidos
lo hacen con finalidades distinas. Jarman introduce en sus películas
elementos ideológicos, de manera directa y con gran carga emocional.
Greenaway, a cambio, se interesa más por la teoría del arte, reflexiones
sobre la cultura y arte contemporáneo, el futuro del medio
cinematográfico, se opone al "cine de empatía" y considera que el cine
tradicional ha muerto debido a falta de innovación formal. También
expone sus ideas políticas, pero aparecen de manera menos evidentes y
bajo metáforas de personajes destructivos. Se opone a la
comercialización de la cultura y la invasión de las producciones de
Hollywood.
El estilo de Peter Greenaway es más racional, en comparación con el
fervor activista de Jarman, su experimentación formal parte del
post-estructuralismo, se inspira también en la música contemporánea. El
sistema representativo de sus películas es más complicado que el de
Jarman, Greenaway crea estructuras visuales y narrativas muy complejas y
con una rigurosidad, derivada del minimalismo musical de Michael Nyman,
Philip Glass y/o la prosa de Borges.
THE LAST OF ENGLAND (1986) - Director: DEREK JARMAN
Studio: Kino Video |
Production Year: 1988 |
Release Date: 7/24/2012 |
Length: 87 mins
El drama de Derek Jarman "The Last of England" era una radiografía al
depresivo panorama inglés durante la época thatcheriana. Tilda hacía una
parodia del matrimonio de los príncipes.
FUENTE:
http://thelasttemptationofjaime.blogspot.com.ar/2008/02/tilda-swinton-una-radical-aristcrata.html
Derek Jarman's Sebastiane & The Tempest
Kino Classics Announces the Blu-ray releases of
Derek Jarman's debut feature, Sebastiane,
and his Shakespeare adaptation The Tempest |
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New York, NY - July 20, 2012 - Kino Classics is proud to announce the Blu-ray releases of two films by acclaimed filmmaker Derek Jarman: Sebastiane, his feature film debut which Derek Malcolm in The Guardian called "an exceptionally promising first feature... Striking and original"; and his adaptation of Shakespeare's The Tempest, which The London Times praised as "Full of magic and surprises... The most truly spectacular British film in years."
SEBASTIANE (1976) - Director: DEREK JARMAN
Studio: Kino Video | Production Year: 1976 | Release Date: 8/7/2012 | Length: 85 mins
Sebastiane comes to Blu-ray on August 7th, with a SRP of $29.95. The Tempest also comes to Blu-ray on August 7th, with a SRP of $29.95, and includes three short films by Derek Jarman as bonus features: A Journey to Avebury, Garden of Luxor, and Art of Mirrors. Both are currently available for prebook.
Both
films represent the work of one of Britain's finest filmmakers, widely
recognized as a pioneer and key figure in the independent and queer
cinema scene worldwide. Derek Jarman's (Caravaggio) feature film debut (co-directing with Paul Humfress), Sebastiane is a "one of a kind" (Time Out London)
historical drama which lays bare the latent homoeroticism that has
always lurked beneath the glossy surface of Hollywood biblical epics.
Telling the story of the martyrdom of St. Sebastian in the same way that
Italian Renaissance painters used the image of Sebastian to eroticize
the male nude, Jarman depicts both earthly lust and spiritual yearning
with "an honesty and directness that's the absolute opposite of camp." (The Guardian).
Stripped
of rank and exiled to a remote Sardinian outpost, Roman soldier and
suspected Christian Sebastian becomes the object of his commanding
officer's aggressive desire. As Sebastian turns his back on his fellow
soldiers in favor of his own mystical longings, his sun-bleached
Mediterranean idyll becomes a psycho-sexual hothouse where lust sets the
stage for a shocking tableau of death and martyrdom
Audaciously spoken in Latin and supported by one of cult composer Brian Eno's best music scores, Sebastiane is both a milestone of British independent film and a pioneering work of queer cinema.
1976 * U.K. * 85 min. * Color * 1.66:1 * 1920x1080p * Mono * Not Rated In Latin with optional English subtitles
THE TEMPEST (1979) - Director: DEREK JARMAN
Studio: Kino Video | Production Year: 1979 | Release Date: 8/7/2012 | Length: 85 mins
Shot on location at the ancient and ghostly Stoneleigh Abbey, The Tempest is DerekJarman's (War Requiem) acclaimed 1979 film adaptation of William Shakespeare's final great play.
It
is the story of Prospero the magician, who lives with his nubile
daughter on an enchanted island and punishes his enemies when they are
shipwrecked there. Essentially a study of sexual and political power in
the guise of a fairy tale, in Jarman's hands, The Tempest becomes
an original and dazzling spectacle mixing Hollywood pastiche, high
camp, and gothic horror. The film recalls the innocent homoeroticism of
Pasolini's versions of classics, while its lush sense of decor and color
is worthy of Minnelli.
The master stroke in The Tempest is
the finale, a wedding feast designed and choreographed as a full-scale
production number, with the veteran black musical comedy star Elisabeth
Welch wafting her way through a chorus line of hunky sailors as she
belts out "Stormy Weather." It is one of the great scenes in
contemporary British cinema.
SPECIAL FEATURES
Three rare short films by Derek Jarman: A Journey to Avebury (1971) Garden of Luxor (1972)
Art of Mirrors (1973)
1979 * U.K. * 95 min. * Color * 1.33:1 * 1920x1080p * Mono * Not Rate
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ENLACES/FUENTES:
http://martind1.blogspot.com.ar/2012/07/peter-greenaway-boulle-bronzino-andrea.html
http://www.colesmithey.com/filmblog/2012/07/derek-ja.html
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