sábado, 21 de julio de 2012

Derek Jarman en HD

Derek Jarman fue uno de los directores vanguardistas del BFI (British Film Institute).  Jarman explicaba la necesidad de aludir a la tradición inglesa para manifestar su disconformidad con la decadencia cultura de la época de Margaret Thatcher.  Se formó como pintor y fue un cineasta autodidacta, excepto una corta experiencia como escenógrafo de dos películas de Ken Russell, un director que había influenciado sus posteriores trabajos cinematográficos, al igual que Pier Paolo Pasolini, a quien Jarman consideraba un verdadero modelo a seguir.  Al final de su vida Jarman gozaba de pleno reconocimiento como cineasta y pintor.  De acuerdo con su testamento, fue incinerado y sus cenizas fueron mezcladas con un pigmento negro con que se cubrieron unos lienzos que él mismo había preparado antes, dando de entender que de este modo cual era su actividad principal: "un pintor que hacía películas, antes que un cineasta que pintaba cuadros."



La obra de Derek Jarman se inscribe dentro de la corriente neovanguardista junto con Peter Greenaway, John Marbury y Sally Potter.  En la obra de estos cineastas se puede percibir una vinculación estética e influencias formales y estilísticas con las artes plásticas.  Jarman y Greenaway son quizás los representantes más destacados de esta corriente.  Su obra se puede calificar como regreso al modelo del cine de las vanguardias hidtóricas por su búsqueda del arte total y la renovación del lenguaje cinematográfico basada en la fusión de las artes - poesía, teatro, pintura, escultura, música-.

Aunque de que Jarman y Greenaway utilizan medios de expresión parecidos lo hacen con finalidades distinas.  Jarman introduce en sus películas elementos ideológicos, de manera directa y con gran carga emocional.  Greenaway, a cambio, se interesa más por la teoría del arte, reflexiones sobre la cultura y arte contemporáneo, el futuro del medio cinematográfico, se opone al "cine de empatía" y considera que el cine tradicional ha muerto debido a falta de innovación formal.  También expone sus ideas políticas, pero aparecen de manera menos evidentes y bajo metáforas de personajes destructivos.  Se opone a la comercialización de la cultura y la invasión de las producciones de Hollywood.

El estilo de Peter Greenaway es más racional, en comparación con el fervor activista de Jarman, su experimentación formal parte del post-estructuralismo, se inspira también en la música contemporánea.  El sistema representativo de sus películas es más complicado que el de Jarman, Greenaway crea estructuras visuales y narrativas muy complejas y con una rigurosidad, derivada del minimalismo musical de Michael Nyman, Philip Glass y/o la prosa de Borges.


THE LAST OF ENGLAND (1986) - Director: DEREK JARMAN
Imagen
Studio: Kino Video | Production Year: 1988 | Release Date: 7/24/2012 | Length: 87 mins

El drama de Derek Jarman "The Last of England" era una radiografía al depresivo panorama inglés durante la época thatcheriana. Tilda hacía una parodia del matrimonio de los príncipes.

 FUENTE: http://thelasttemptationofjaime.blogspot.com.ar/2008/02/tilda-swinton-una-radical-aristcrata.html



Derek Jarman's Sebastiane & The Tempest

KIno CLassics Logo 
Kino Classics Announces the Blu-ray releases of
Derek Jarman's debut feature, Sebastiane,
and his Shakespeare adaptation The Tempest

New York, NY - July 20, 2012 - Kino Classics is proud to announce the Blu-ray releases of two films by acclaimed filmmaker Derek Jarman: Sebastiane, his feature film debut which Derek Malcolm in The Guardian called "an exceptionally promising first feature... Striking and original"; and his adaptation of Shakespeare's The Tempest, which The London Times praised as "Full of magic and surprises... The most truly spectacular British film in years."

SEBASTIANE (1976) - Director: DEREK JARMAN 
http://cdn3b.dvdempire.org/products/97/1615497h.jpg
Studio: Kino Video | Production Year: 1976 | Release Date: 8/7/2012 | Length: 85 mins

Sebastiane comes to Blu-ray on August 7th, with a SRP of $29.95. The Tempest also comes to Blu-ray on August 7th, with a SRP of $29.95, and includes three short films by Derek Jarman as bonus features: A Journey to AveburyGarden of Luxor, and Art of Mirrors. Both are currently available for prebook.

Both films represent the work of one of Britain's finest filmmakers, widely recognized as a pioneer and key figure in the independent and queer cinema scene worldwide. 
Derek Jarman's (Caravaggio) feature film debut (co-directing with Paul Humfress), Sebastiane is a "one of a kind" (Time Out London) historical drama which lays bare the latent homoeroticism that has always lurked beneath the glossy surface of Hollywood biblical epics. Telling the story of the martyrdom of St. Sebastian in the same way that Italian Renaissance painters used the image of Sebastian to eroticize the male nude, Jarman depicts both earthly lust and spiritual yearning with "an honesty and directness that's the absolute opposite of camp." (The Guardian).

Stripped of rank and exiled to a remote Sardinian outpost, Roman soldier and suspected Christian Sebastian becomes the object of his commanding officer's aggressive desire. As Sebastian turns his back on his fellow soldiers in favor of his own mystical longings, his sun-bleached Mediterranean idyll becomes a psycho-sexual hothouse where lust sets the stage for a shocking tableau of death and martyrdom

Audaciously spoken in Latin and supported by one of cult composer Brian Eno's best music scores, Sebastiane is both a milestone of British independent film and a pioneering work of queer cinema.

1976 * U.K. * 85 min. * Color * 1.66:1 * 1920x1080p * Mono * Not Rated
In Latin with optional English subtitles
 


THE TEMPEST (1979) - Director: DEREK JARMAN
http://cdn3a.dvdempire.org/products/98/1615498h.jpg
Studio: Kino Video | Production Year: 1979 | Release Date: 8/7/2012 | Length: 85 mins

Shot on location at the ancient and ghostly Stoneleigh Abbey, The Tempest is DerekJarman's (War Requiem) acclaimed 1979 film adaptation of William Shakespeare's final great play.

It is the story of Prospero the magician, who lives with his nubile daughter on an enchanted island and punishes his enemies when they are shipwrecked there. Essentially a study of sexual and political power in the guise of a fairy tale, in Jarman's hands, The Tempest becomes an original and dazzling spectacle mixing Hollywood pastiche, high camp, and gothic horror. The film recalls the innocent homoeroticism of Pasolini's versions of classics, while its lush sense of decor and color is worthy of Minnelli.

The master stroke in The Tempest is the finale, a wedding feast designed and choreographed as a full-scale production number, with the veteran black musical comedy star Elisabeth Welch wafting her way through a chorus line of hunky sailors as she belts out "Stormy Weather." It is one of the great scenes in contemporary British cinema.

SPECIAL FEATURES 
Three rare short films by Derek Jarman:
A Journey to Avebury
 (1971)
Garden of Luxor
 (1972)
Art of Mirrors (1973)
1979 * U.K. * 95 min. * Color * 1.33:1 * 1920x1080p * Mono * Not Rate

ENLACES/FUENTES:
http://martind1.blogspot.com.ar/2012/07/peter-greenaway-boulle-bronzino-andrea.html
http://www.colesmithey.com/filmblog/2012/07/derek-ja.html

No hay comentarios:

Publicar un comentario