domingo, 27 de noviembre de 2011

The Funhouse (1981) Blu-Ray UK - Director: Tobe Hooper

Something is alive in The Funhouse!

The Funhouse (1981) Blu-Ray UK - Director: Tobe Hooper
FECHA DE LANZAMIENTO: 18 DE JULIO DE 2011
Imagen
The carnival is a place for fun and laughter, but not for Amy and her friends. When their childish dare to stay all night in the spooky funhouse backfires, it leaves a trail of dismembered teenagers a mile long in Tobe Hooper s classic video nasty era slasher.
Will anyone escape the clutches of the stumbling madman that stalks to sideshow? Is there no end to the carnival barkers chilling sadism? The only way to find out is ascend into the funhouse, where the games have no rules and the only prize on offer is a grisly demise.
Join us in The Funhouse. So much fun that you ll never leave...Alive!

THIS BLU-RAY EDITION CONTAINS
- Brand new transfer of the film in glorious High Definition (1080p)
- 4 panel reversible sleeve options with original and newly commissioned artwork
- Double-sided fold-out artwork poster
- Collector s booklet featuring brand new writing on the film by critic and author Kim Newman
SPECIAL FEATURES:
- Audio commentary with The Funhouse S/FX wizard Craig Reardon and Jeffrey Reddick (creator of The Final Destination series)
- Audio commentary with producer Derek Power and genre scholar Howard S. Bergman
- Audio commentary with Justin Kerswell, author of Teenage Wasteland and host of the slasher cinema website Hysteria Lives, and author Calum Waddell
- Stuck in the Funhouse with director Tobe Hooper
- Carnage at the Carnival: Tobe Hooper Remembers The Funhouse
- Miles of Mayhem: Acting in Tobe s Funhouse with star Miles Chapin
- A Trilogy of Terror: The Make-up Madness of Craig Reardon, the S/FX wizard recollects his collaborations with Tobe Hooper; Eaten Alive , Poltergeist and The Funhouse
- Master Class of Horror: Mick Garris, the director of Sleepwalkers and The Shining reflects on the crimson-covered career of his longtime colleague Tobe Hooper
- Live Q&A with Tobe Hooper from San Francisco
- Never before seen behind the scenes photographs from the collection of Craig Reardon

Comentario de Laberinto Video Club:
Hooper comienza esta peli con un homenaje paródico a Halloween y a Psicosis y luego continúa. ya en plan más serio, con el Frankenstein de Whale y con el Freaks de Todd Browning. Y entre todas estas citas, arma una peli oscura, tensa, imperfecta, políticamente incorrecta (¡la gente deforme es asesina!), en la cual la angustia de los sufridos adolescentes protagonistas es más fuerte que la diversión gore. Recordemos que estamos, en 1981, en una etapa de transición entre el cine de terror de los setenta con su adulta oscuridad, y el cine de terror festivo juvenil de los ochenta.
Imagen Imagen
Así, en esta obra del autor de La matanza de Texas, nos encontramos ante una historia de horror ontológico, en la cual se teoriza acerca de la condición de criaturas abandonadas de los seres humanos, simples títeres a la orden y designio de un demiurgo (Ese que todo el tiempo "nos está viendo", según pregona una vieja en el film) inasible, incomprensible, cruel y lejano. La feria a la que asisten los protagonistas nos remite a las celebraciones paganas, al carnaval (no en vano Carnival es la palabra inglesa que designa a la Feria) como representación dionisíaca del mundo en el que vivimos, donde los excesos no son más que duplicaciones en un espejo deformado de nuestra realidad. Y la imagen que vemos asusta. La mirada final de la protagonista, mientras amanece, ante el muñeco gordo que preside la feria es una de las más bellas imágenes que el cine de horror religioso ha dado en su historia.

Comentario del blogger Django Chaves:
The Funhouse (1981) - Dirigida por Tobe Hooper - Nº 36 en la Lista de Video Nasties
Hay algo extravagante en el cine de horror de Tobe Hooper que me gusta muchísimo. Sus filmes, que cuentan con indudable violencia, parecen cuentos infantiles que destilan malicia en su propia fantasía; un poco en la línea de Roald Dahl ó el horror de Sam Raimi. Hooper no es un director que me entusiasme mucho a pesar de contar a su crédito con la clásica The Texas Chainsaw Massacre (1974). Poltergeist, un buen ejemplo de lo que dije al principio de estas líneas, no condensa sino sobreexplota demasiado su fantasía y es demasiado cansosa en su propuesta (Aunque es una película que debe verse). The Funhouse repite esa misma violentamente inocente característica y es tal vez el filme más correcto dentro de sus pretensiones.
Una oda deliciosa al circo, al roadshow y a la feria, Hooper nos cuenta la historia de dos parejas de adolescentes que van a la feria de la ciudad para pasarla bien (Después piensan en el sexo, mientras se ocupan de la rueda de la fortuna y de la marihuana, si quieren saberlo). En sus ganas de aventurarse haciendo estupideces, los chicos deciden quedarse en la casa del horror (the funhouse) toda la noche para poder estar solos, pero cuando presencian el asesinato de una gitana (Sylvia Miles haciendo un papel que insisto Hooper fue inspirado por el clasico Nightmare Alley) por el deforme hijo del dueño de la feria, deben encontrar una salida rápida para poder sobrevivir de la ansiedad asesina del monstruo que les acecha.
The Funhouse es un slasher. No hay dudad de eso y no hay porqué restregarlo tanto, porqué no se lo merece del todo. Hooper piensa secundariamente en ese aspecto, dado a que el número de cuerpos no puede ser mucho y que al final de cuentas, es más que todo un ejercicio acertadísimo de estilo. El tema, el ambiente, los diabólicos espacios da para eso, dado especialmente por los dulces colores diabólicos de la casa de los horrores. Es imposible que con un tema específicamente tan maravilloso y tan ligado a los miedos infantiles que encontrábamos como excusa para divertirnos cuando pequeños no sea una básica herramienta de nostalgia.
Me encanta The Funhouse porqué todo cliché absurdo del camp que la misma atracción de la feria ofrece en si se transforma vital para el evento cinematográfico. Puede ser muy común que el público tilde de anticlimatico la pelea final entre la heroína y el monstruo, pero no hay que entenderla de esa forma. Por supuesto que es el climax de la película, pero este no es el asunto. Lo que preocupa a Hooper en cierta instancia es el obvio aniquilamiento del monstruo construido desde lo clásico. Así como le heroína, Amy (Elizabeth Berridge) se mantiene, incluso, como el foco principal de la acción total y de su desencadenante final. Al fin y al cabo, es a ella a la que le pertenece la diabólica aventura. Hooper nos presenta al personaje como persona por solo miradas, no solo como sumisa, sino como una freak totalmente seducida por la magia de la feria, del circo y de las extravagancias. Es tan sumisa como una niña y, es extraño porqué acabo de imaginarlo, pero esa toma final, que algunos verían como inocua ó algo inconclusa es simplemente la presentación de un nuevo extraño sentimiento que ella contiene en su ser, físicamente porqué sus amigos han sido asesinados. Pero también hay una frustración sobre sus creencias y sobre su propia forma de vida. Ella ha entrado a la casa del terror como una niña, pero al salir, ensangrentada, derruida, vuelta miseria da un paso adelante, llorando suplicando un mejor futuro por la madurez en la que justamente, al abandonar el carnaval, acaba de entrar gracias al mismo tormentoso delirio que tanto adoraba.
The Funhouse es, al fin y al acabo, una deliciosa, sangrienta y bellisima película sobre la infancia y el gigantesco, baboso y doloroso monstruo que es la madurez. Ojala futuros espectadores que la visionen encuentren en los coloridos, diabólicos símbolos de la feria y a su personaje principal mucho más allá de su simple contexto de slasher que películas vacías como Friday the 13th y otras incontables del subgénero han desorientado nuestra forma de visionar al verdadero terror moderno.

ENLACES:
http://www.amazon.co.uk/The-Funhouse-Bl ... 004Z132V4/
http://www.arrowfilms.co.uk/index.php?tle_id=523
https://crashlanden.wordpress.com/tag/tobe-hooper/
http://elaguijonfanzine.blogspot.com/20 ... en-la.html
http://elizabethberridge.net/?page_id=189
http://laberintovideoclub.blogspot.com/ ... -tobe.html
http://tobehooperfunhouse.blogspot.com/
The Shower Scene in The Funhouse http://tobehooperfunhouse.blogspot.com/ ... scene.html


Aparentemente el transfer de video no es el mejor (tiene algo de zoom). Pero corrije una deformación que tenía el DVD.
Los extras son todos nuevos e inéditos, así que no queda otra que comprarla si les interesan los extras.

SPECIAL FEATURES:
- Audio commentary with The Funhouse S/FX wizard Craig Reardon and Jeffrey Reddick (creator of The Final Destination series)
- Audio commentary with producer Derek Power and genre scholar Howard S. Berger
- Audio commentary with Justin Kerswell, author of ‘Teenage Wasteland’ and host of the slasher cinema website Hysteria Lives, and author Calum Waddell
- Carnage at the Carnival: Tobe Hooper Remembers ‘The Funhouse’ (16:25)
- Miles of Mayhem: Acting in Tobe’s Funhouse with star Miles Chapin (21:12)
- A Trilogy of Terror: The Make-up Madness of Craig Reardon, the S/FX wizard recollects his collaborations with Tobe Hooper; ‘Eaten Alive’, ‘Poltergeist’ and ‘The Funhouse’ (17:53)
- Master Class of Horror: Mick Garris, the director of Sleepwalkers and The Shining reflects on the crimson-covered career of his longtime colleague Tobe Hooper (12:56)
- Live Q&A with Tobe Hooper from San Francisco (20:43)
- Never before seen behind the scenes photographs from the collection of Craig Reardon
- Trailer
- 4 panel reversible sleeve options with original and newly commissioned artwork
- Double-sided fold-out artwork poster
- Collector’s booklet featuring brand new writing on the film by critic and author Kim Newman.

DVD VS. BLU-RAY
Imagen
Imagen
Arrow - Region FREE - Blu-ray - October 11': So is it that the DVD is vertically stretched? or is the Blu-ray horizontally stretched? or is it a little of both? You can judge yourself by the screen captures below but while I think it may be 'both' - I also think the DVD is more stretched disproportionately than the 1080P. The thing is that without the side-by-side comparison neither might seem as 'flawed' as they are presented below. Beyond that what we have is a typical example of the less-effectual early 80's film stock that never translated smoothly to digital. The Blu-ray is cropped on both side edges but because of the, presumed mutual, stretching - both are still 2.35:1. It's both unusual and revealing. I only own the Blu-ray and thought my viewing presentation was 'okay'. I accepted that it was not at the stellar levels of depth and detail that we have seen from the format but I don't blame the 1080P transfer - as I felt that as a reflection of the original, modest, appearance it is probably not too far off. The Blu-ray is consistent with a bit of grain, predictable noise and almost no damage. I suspect you aren't going to see Tobe Hooper's The Funhouse in a much more authentic appearance than Arrow film's dual-layered Blu-ray with a high bitrate.
Arrow supply a 2.0 channel stereo DTS audio track 1509 kbps as well as optional English subtitles on the region FREE Blu-ray disc. The UK package has extensive extras that give it the strongest proportion of value with 3 separate commentaries . The first with The Funhouse S/FX wizard Craig Reardon and Jeffrey Reddick (creator of The Final Destination series), a second from producer Derek Power and genre scholar Howard S. Berger and a third with Justin Kerswell, author of ‘Teenage Wasteland’ and host of the slasher cinema website Hysteria Lives, and author Calum Waddell (Taboo Breakers: 18 Independent Films That Courted Controversy and Created a Legend). There are 5 video featurettes (about 1.5 hour's worth); the 16-minute Carnage at the Carnival where Tobe Hooper recalls ‘The Funhouse’ , the 21-minute Miles of Mayhem about acting in Tobe’s Funhouse with star Miles Chapin, an 18-minute piece A Trilogy of Terror: The Make-up Madness of Craig Reardon where the S/FX wizard recollects his collaborations with Tobe Hooper; ‘Eaten Alive’, ‘Poltergeist’ and ‘The Funhouse’. There is also a Master Class of Horror where Mick Garris, the director of Sleepwalkers and The Shining (TV mini-series) reflects on the crimson-covered career of his longtime colleague Tobe Hooper for more than a dozen minutes and lastly a Live Q&A, of very poor video quality, with Tobe Hooper from San Francisco lasting just over 20-minutes. There is a gallery with some 'Never before seen' behind the scenes photographs from the collection of Craig Reardon and a trailer. The package itself has a 4 panel reversible sleeve options with original and newly commissioned artwork, a double-sided fold-out artwork poster and a collector’s booklet featuring brand new writing on the film by critic and author Kim Newman.
So the Arrow Blu-ray is TOTALLY stacked and I feel the presentation is offered in a competent and fairly accurate, if not stellar, representation of the original. This is easily the product to own if you are keen on the director or film. It's hard to deny all the effort Arrow has put into this Blu-ray - it is, at its least, VERY impressive.

ENLACES:
http://www.dvdbeaver.com/film3/blu-ray_ ... lu-ray.htm
http://www.dvdoutsider.co.uk/bluray/rev ... se_br.html
http://homecinema.thedigitalfix.com/content/id/74320/
http://www.avforums.com/movies/The-Funh ... ation.html

No hay comentarios:

Publicar un comentario